Küpsised

Veebilehel kasutatakse küpsiseid. Küpsised on vajalikud teie kasutajamugavuse ning veebikülastusstatistika eesmärgil. Veebilehe kasutamise jätkamisel nõustute küpsiste privaatsustingimustega! Privaatsuspoliitika tingimusi näete siit.

Halda sätteid
Maksma

Ostukorvis ei ole tooteid.

9er purjekate tasakaal ja voolamine

sissejuhatus: Tasakaal on peamine

Vertikaalne tasakaal

    • Kreen 0° : veepealne veojõu keskpunkt ja veealune veojõu keskpunkt peaksid asuma üksteise kohal. Siis on rool neutraalne ja paat kiire.
    • Pikk veeliin : ujuvas reziimis sõites on pika veeliiniga paat kiire.
    • Väike märguv pind : glisseerivas reziimis sõites on väikse lameda pinnaga vee peal sõitev paat kiire.

    Horisontaalne tasakaal

      • Purjede jõu keskpunkt : foka ja groodi ühise jõu ehk veepealse veojõu keskpunkt peaks asuma sverdi ja kere ehk veealuse veojõu keskpunkti kohal. Siis on rool neutraalne ja paat kiire.

      peatükk 1: Kere tasakaal

      Vööri ja ahtri tasakaal

        • Sirge kiiluvesi : ahtri nurgas ei tohi vee turbulentsi tekkida s.t. kiiluvesi peab ahtrist sirgelt põhja pikendusena ära voolama. Näiteks manöövrid, start, vaikne taganttuul.
        • Väike märguv pind : paadi märguvat pinda tuleb võimaluse korral vähendada, seega peab meeskond olema kiiluvee siledust silmas pidades kiiruse suurenedes liikuma taha poole.
        • Pikk veeliin : vööri saab vette vajutades kasutada sverdina, et krüssus vaikses tuules triivi vähendada. Pikk veeliin aitab vöörilainet pikendada ja pikem vöörilaine tagab suurema kiiruse ujuval paadil.

        Kreeni tasakaal

          • Kreen 0° joonesõit : lameda põhjaga paat sõidab kiiresti ainult täiesti püstises asendis. Meeskond peab keha liikumise ja sootide tööga tegema nii et paat oleks täiesti püsti.
          • Kreen 0° manöövrid : laia ahtri nurgad lõikuvad vette ja takistavad liikumist kui paat on kreenis. Näitena eriti paut, märgivõtud, stardikiirendus.

          Roolimine

            • Rool kui pidur : paati takistab roolimine kõige vähem siis kui rooli liigutatakse pidevalt väikeste liigutustega.
            • Rool kui kursimuutja : paat püsib õigel kiirel kursil siis kui rooli liigutatakse pidevalt väikeste liigutustega.

            peatükk 2: Purjed tihttuules

            Purjede kuju

              • Foka sissejooks : foka sissejooks on kogu tihttuule purjestuse sissejooks. Kumeruse max asub ca 25-30% eesliigist. Kumer sissejooks tagab hea õhuvoolu kiiruse ja võimsuse kohe õhuvoolu alguses, seega hoia foka eesliigi riie sirge valli pingutamisega. Kumer sissejooks pagides ja lainetuses roolimisvigade suhtes andestavam kui lame sissejooks.
              • Foka kumerus : kumerus vaikses tuules suurem ja tugevas väiksem. Kumerust saad muuta soodiga. Näiteks vaikses ja keskmises tuules pagides on soot sees, tuule aukudes võib natuke järgi lasta jõu saamiseks.
              • Foka avanemine : avanemine on hea kui ahterliik on suunatud groodi ahterliigile. Avanemist saad reguleerida halsinurga üles-alla liigutamise või soodinurgas soodi kinnituse üles-alla liigutamisega.
              • Foka väljajooks : sirge väljajooks tagab kogu purje stabiilse õhuvoolu. Purje pealtuule ja alltuule külje õhuvoolud saavad kokku ja tekitavad maksimaalse edasiviiva jõu.
              • Foka ja groodi düüs : foka ja groodi vahelise düüsi voolu kontrollimiseks võib panna kahe ülemise liistu vahele ahterliigile lindi. Lint peaks olema alati sirge. Foka ahterliigi kaugust groodist ehk düüsi muudab soodi kelk. Parima koha saab leida proovimise teel.
              • Groodi kumerus asukoht : kumeruse max asub foka kõrgusel ca 40-45% eesliigist, topis ca 30% eesliigist. Groot foka kõrgusel töötab koostöös fokaga ja on lamedam, aga groodi topp töötab iseseisvalt ja on kumeram.
              • Groodi kumerus : kumerus vaikses tuules suurem jõu suurendamiseks ja tugevas väiksem jõu vähendamiseks. Vaikses tuules peab groot olema siiski piisavalt lame, et tagada õhu voolamine. Liistud muudavad kumerust ja kui purje kumerus on piisav siis võiks liistud olla minimaalse pingega. Alaosa kumerust saab muuta poomiliigiga. Keskosa ja alaosa kumerust saab muuta alumiste vantidega ja kontrasoodiga. Topi kumerust saab muuta topivantidega ja cunninghamiga.
              • Groodi avanemine : avanemine on foka kõrgusel minimaalne s.t. poom hoitakse nii laeva keskel kui saab ja seda saab sättida soodiplokkide kõrgusega. Soodiploki pükste hargivahe peab hoidma plokki poomi plokkidest natuke allpool siis kui soot on sees. Topi avanemine on nagu fokal s.t. vool peab olema tagatud ja seda saab reguleerida soodiga. Kontrasoot kontrollib ahterliigi avanemist ja õige pinge teeb paadi stabiilseks, alandab soodi pinget ja see meeldib soodimehele!
              • Groodi väljajooks : groodi väljajooks on kogu tihttuule purjestuse väljajooks ja voolu kontrollimiseks topis võib ülalt teise ja kolmanda liistu juurde ahterliigile panna lindi. Lint peaks olema enamus aega sirge, et vaikses tuules oleks topis vool olemas.

              Taglase elastsus ehk vöörstaagi ja vantide pinge

                • Jõud mis tekib purje kumeruse ja purjede koostöö tulemusel peab olema pidev ja stabiilne, et ületada vee takistus ja hoida kiirust.
                • Tuul on pidevalt muutuva kiiruse ja suunaga ning lained on samuti ebakorrapärase kuju ja sagedusega. Seetõttu on võimatu paati ideaalselt kiirusesse juhtida.
                • Taglase pinge mis tekib põhiliselt vöörstaagi ja kahe peavandi pingutamisest annab võimaluse taglas muutuvates oludes isereguleeruvaks teha. Pehmem taglas tasandab vead paadi juhtimises ja tagab ühtlasema edasiviiva jõu.
                • Vaikse tuulega on jõudu purjedes suhteliselt vähe ja pehmem taglas võimaldab ära kasutada stabiilselt palju tuule jõudu. Samas ei tohi purje kujud tuule survel moonduda. Tugevas tuules tuleb taglast rohkem pingutada, et purjed püsiks kujus. Liigutakse pehmemalt jäigema suunas s.t. alustatakse pehmega ja kui on tunda et paat jõuline aga käik kinni, siis peaks pinget tõstma. Kui paat tundub tuim, siis peaks pinget alandama. Peavantide reguleerimine muudab taglase pinget.
                • Vöörstaagi läbi vajumine sulgeb foka ahterliiki. Suletud ahterliigiga foka ei lase kiirust sõita. Vöörstaak võib minimaalselt läbi vajuda nii et purje kuju ei moondu, seega peab tuule tugevnedes järk-järgult peavante pingutama. Vöörstaagi läbivajumist on raske silmaga näha ja seda peab tunnetama.
                • Masti painet alumiste vantide reguleerimisega muutes muutub kiiresti taglase pinge. Masti sirgemaks tehes vöörstaagi ja peavantide kinnitus liigub ülespoole ja taglase pinge suureneb.

                peatükk 3: Purjed allatuules

                • Spinn tuleb hoida kogu aeg võimalikult lahti soodist.
                • Foka tuleb hoida soodist nii et ta oleks täies ulatuses tuules. Jälgi linte.
                • Groot tuleb hoida soodist nii et ta oleks täies ulatuses tuules. Jälgi linte.

                Abivahendid

                • Vöörstaagi pingemõõtja
                • Mõõdulint eelpainde mõõtmiseks
                • Treeningpäevik edukate ja mitte edukate kiiruse elamuste numbriliseks ülestähendamiseks!
                Internet Explorer Icon

                NB! Microsoft on loobunud Internet Exploreri arendamisest ning sellele uuenduste tegemisest ja ei soovita antud internetibrauserit turvanõrkuste tõttu kasutada. Internet Explorer ei toeta enam uusi võrgustandardeid ning antud veebilahendus ei tööta siinses brauseris korrektselt.